Asas Kenaikan Tambang dan Fungsi SPAD



Sejarah SPAD 
Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat dan Akta Pengangkutan Awam Darat sudah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara baru-baru ini. Maka pada 1 Jun 2010 ini, dengan rasminya Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat atau SPAD diwujudkan menggantikan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) yang sekian lama berfungsi mewujudkan usahawan bumiputera dalam bidang pengangkutan dengan pemberian pelbagai jenis lesen pengangkutan awam dan lori.
 
Fungsi 
SPAD memainkan peranan penting di dalam usaha membaik pulih perkhidmatan pengangkutan awam darat di Malaysia, yang mana usaha ini salah satu agenda utama Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk pengangkutan awam bandar seperti yang digariskan di dalam Pelan Transformasi Kerajaan, yang diterajui oleh YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
Ulasan 
Maka sedikit juga orang yang tahu bahawa dengan operasi demi operasi dan beratus ratus teksi di angkut termask dengan kaedah baru SPAD menggunakan treler ini telah menjadi data in-put oleh SPAD dalam mengkaji “the why and the what” berkenaan pemandu dan cara hidup mereka dan kenapa mereka tidak suka guna meter tambang.

Selain itu serangan pelbagai pihak kepada SPAD oleh mereka yang mahu popular dengan membela pemandu teksi dan syarikat teksi  kerana konon nya SPAD tidak peka dan buta perut tidak mahu menaikan kadar tambang.

Bagi yang sedikit bermaklumat pula mereka menjurus kepada harga petrol sahaja sebagai sandaran debat.

Mereka terlupa kos kos lain, hidden kos, tunggu lama lama dapat sedikit, sudah dapat tersekat sekat dalam jem jalan raya.

Bagi yang nak jadi hero fly by night, seronok hentam SPAD konon tidak peka kepada industri teksi dan rakyat. Rakyat di iktiraf sebagai pengguna sahaja, pemandu teksi bukan rakyat.

Itu sebelah sini,  sebelah sana pula , kata SPAD tidak buat kerja, duduk diam, sedang teksi lenjan wang rakyat. Ulasan Dari The Chulan

Ulasan Admin

Biarlah ada situasi menang-menang diantara Pihak Pelaksanan dan pengguna dan pemandu Teksi, Bas dan kenderaan darat yang lain.

semalam rata-rata teksi yang ditanya mengenai isu ini mereka sudahpun menggunakan kadar baharu seperti yang telah diumumkan oleh Spad kerana mereka sudah pun menaik taraf meter mereka ( walau pengumuman tidak sampai 48 jam )  dan caj yang dikenakan kepada mereka untuk pengubahsuaian meter sekitar Rm150.00 dan siapa pula yang akan menanggung kos berkenaan andai mereka kekal menggunakan tambang lama.

memang wajar rakyat juga membantah termasuk arahan dari timbalan Perdana Menteri agar kadar kenaikan tersebut ditangguhkan semula. Kita sedia maklum bahawa semain hari kos kehidupan memang meningkat ( Jangan kata gstlah, umno lah bn lah, PKR lah ) jadi rasanya mungkin ada mekanisme terbaik untuk menyelesaikan isu ini.
 
admin yakin dengan kemampuan agensi di dalam kerajaan dan para pelaksana dasar untuk mengatasi perkara ini. apa pula pandangan para pembaca? 
 



0 comments: