Bagaimanakah Cukai Dikenakan Terhadap Rakyat Singapura Untuk Membeli Kereta



Dengan sekatan baru daripada Pihak Berkuasa Kewangan Singapura "Monetary Authority of Singapore" (MAS) bagi pinjaman kenderaan bermotor serta struktur baru  "Additional Registration Fee" (ARF) berperingkat , ramai orang yang berhasrat untuk membeli atau sudah memiliki kenderaan tidak memahami bagaimana prosedur harga  sebuah kereta dikenakan  dan faktor-faktor yang menyumbang kepada harga syiling yang tinggi "sky-high price" yang perlu  dibayar oleh pengguna di Singapura untuk mendapatkan sebuah kereta.

Artikel berikut bertujuan untuk membantu pembeli kereta memahami apa yang mereka  keluarkan untuk membeli sebuah kereta.


Faktor-faktor yang menyumbang kepada harga kereta di Singapura: 

1) Yuran Pendaftaran - Yuran Asas pentadbiran $ 140. 

2) Cukai Perkhidmatan ( 7% GST pada Duti Eksais + OMV ) Barangan & - Satu bentuk cukai penggunaan yang dikenakan berdasarkan nilai barangan. 

3) Duti Eksais (20% daripada OMV ) - Borang tambahan cukai yang dikenakan . Seperti ARF , Duti Eksais juga dikira berdasarkan peratusan daripada OMV kenderaan. 

4) Nilai Pasaran Terbuka atau "Open Market Value"  ( OMV ) - Dinilai oleh Kastam Singapura, OMV mengambil kira harga pembelian , pengangkutan, insurans dan semua caj lain yang berkaitan dengan penjualan dan penghantaran kereta dari negara pembuatan ke Singapura. OMV bukan harga jualan dari pengilang kepada peniaga yang diberi kuasa tempatan.

 5 ) Sijil Kelayakan (COE) - Terdiri daripada lima kategori: Kategori A (Kereta 1600cc bawah & Teksi ), B (Kereta 1600cc ke atas ), C (Barangan Kenderaan & Bus ), D ( Motosikal) , dan E (Terbuka) .

 6) Yuran Pendaftaran Tambahan "Additional Registration Fee" (ARF) - 100% daripada OMV berdasarkan pemerintah sebelumnya. Sehingga bidaan COE seterusnya pada Mac 2013 , struktur ARF peringkat baru akan dikenakan. Kereta dengan OMV sehingga $ 20,000 tidak akan terjejas tetapi $ 30,000 berikutnya ($ 20,001 - $ 50,000) akan dikenakan cukai 140% daripada peningkatan OMV manakala kereta dengan OMV melebihi $ 50,000 akan dikenakan cukai 180% daripada peningkatan OMV . 

7 ) Skim Kenderaan Pelepasan Berasaskan karbon "Carbon Emissions-Based Vehicle Scheme"
 (CEVS) - Kenderaan dengan pelepasan karbon yang kurang daripada atau sama dengan 160g/km layak mendapat rebat sebanyak $ 5,000 kepada $ 20,000. Sebaliknya , pemilik kereta akan dihukum dengan bayaran tambahan sebanyak $ 5,000 hingga $ 20,000 jika kenderaan mereka mengeluarkan karbon lebih daripada atau sama dengan 211g/km . 

7 faktor utama penambahan harga  kos kereta di Singapura, kecuali CEVS yang boleh mendapat rebat atau surcaj



Bayaran-bayaran tambahan seperti  overhed , cukai jalan,In-Vehicle Unit fee (IU ), Bayaran nombor plat, komisyen jualan, keuntungan untuk peniaga dan lain-lain juga dikenakan bagi mendapatkan sebuah kereta baru.

bagi mendapat contoh yang lebih jelas kami bandingkan 2 jenis kenderaan untuk memudahkan pembaca membuat bandingan  :-





kita gunakan Mitsubishi Lancer EX 1.6  Edition (A) sebagai contoh pertama kami. Kereta jatuh dalam Kategori A COE dan memperolehi Kedudukan CEVS neutral . Dan Sebagai contoh kedua, kita lihat pada BMW 5 Series 520i (A). Kereta jatuh dalam Kategori B COE dan mendapat rebat CEVS sebanyak $ 5,000. 













 
bagi kategori A

* Nilai OMV tidak sama walaupun pada model yang sama kenderaan dan turun naik dengan setiap penghantaran. Hasilnya, nilai-nilai ARF, Duti Eksais dan GST akan terjejas. Untuk mengetahui OMVs purata model kereta biasa berdaftar, sila klik di sini.

** COE harga adalah berdasarkan 2 Bidaan Terbuka untuk Bulan Februari 2013. *** Rebat bagi kenderaan akan ditolak daripada ARF, manakala surcaj akan ditambah kepada jumlah kos kereta.

jadi itulah kaedah yang digunakan oleh kerajaan Singapura untuk menetapkan harga sebuah kereta, diharapkan dengan artikel berkenaan, pengguna dapat mengira sendiri berapakah nilai sebenar harga sebuah kereta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
komen
bersyukur dengan negara kita, tiada cukai terlalu tinggi...
 


 


2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA PAK,ANTON INGIN BERBAGI CERITA KEPADA KALIAN SEMUA ,dulunya sy seorang guru honor yg hidup susah dan banyak hutan ,krn gaji yg tdk cukup untuk menghidupi ke luarnga sy ,ahirnya sy coba untuk menghubungi AKI MUPENG dan dgn senang hati AKI mau membatu sy untuk memberikan angka hasil ritualnya ,dan angka yg diberikan AKI MUPENG benar-benar terbukti tembus dan saya mengucapkan banyak terimakasih kepada AKI MUPENG yang telah menolong saya dalam kesulitan ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama AKI MUPENG dan dengan senang hati AKI MUPENG mau membantu saya..,ALHAMDULILLAH nomor yang dikasi AKI MUPENG semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi AKI MUPENG DI nomor 0852 9445 0976 ,INI KISAH NYATA DARI SY TEMAN” ,terima kasih

      Delete